Τρίτη, 15 Απριλίου 2008

Η ΑΕΠΙ και τα ΚΤΕΛ


Αφού εισέβαλλε σταδιακά σε μπαρ, καφενεία, κυλικεία, μπουτίκ και γενικώς σε κάθε είδους μαγαζί που μπορεί να ακουστεί μουσική, η ΑΕΠΙ (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας) αποφάσισε να βάλει χέρι και στα ΚΤΕΛ. Ζήτησε λοιπόν να εισπράττει από ΚΑΘΕ λεωφορείο 12 ευρώ μηνιαίως, επειδή κατά τη διάρκεια των δρομολογίων ο οδηγός ακούει κάποιο ραδιοφωνικό σταθμό.
Άκουσα το σχόλιο κάποιου οδηγού των ΚΤΕΛ, το οποίο ήταν αποδοκιμαστικό κατά της ΑΕΠΙ και σε ένα ηρωικό ύφος του στυλ… ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι καλά κάνει η ΑΕΠΙ γιατί έχει τον «ιερό» σκοπό να προστατέψει τα δικαιώματα των δημιουργών. Τα προστατεύει όμως ή καταληστεύει και τα δικά τους έσοδα;
Τον Ιούλιο του 2003 η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην οποία προσέφυγαν ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Θάνος Μικρούτσικος και άλλοι επέβαλε στην ΑΕΠΙ πρόστιμο 500.000 ευρώ επειδή παρακρατούσε «ληστρικά ποσοστά επί των εισπράξεων» τους.
Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι από το πολυσέλιδο σκεπτικό της απόφασης αυτής προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα: Η ΑΕΠΙ λοιπόν:
* Αρνείται αδικαιολόγητα τη διαχείριση μέρους μόνο των δικαιωμάτων των πνευματικών δημιουργών, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι λόγω της θέσης της στην αγορά να υποκύπτουν στους όρους τους οποίους μονομερώς επιβάλλει.
* Καθορίζει αμοιβές για τη διαχείριση των δικαιωμάτων που κυμαίνονται από 25% έως 37,5% επί των εσόδων, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης κυμαίνεται από 4,75%-25%.
* Διανέμει τα ποσοστά με την παρέλευση εξαμήνου από το εξάμηνο κατά το οποίο εισπράχθηκαν (συνολικώς δηλαδή από 6 έως 12 μήνες).
* Δεν αποδίδει στους δημιουργούς τους τόκους που αποφέρει η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες ξένες εταιρείες.
* Δεν προβαίνει σε πλήρη λογοδοσία για τις εισπράξεις, τα έσοδα και τα έξοδα.
* Παρακρατά το 10% από τα δικαιώματα δημόσιας εκτέλεσης ξένων έργων, τα οποία πρέπει να διαθέτει για την ενίσχυση πολιτιστικών δραστηριοτήτων των μελών της, χωρίς ποτέ να κάνει απολογισμό για τη διάθεση των ποσών αυτών.
* Δεν διαθέτει δημοσιευμένο αμοιβολόγιο, με αποτέλεσμα η διαχείριση να καθίσταται αδιαφανής.
* Δεν διασφαλίζει τα δικαιώματα των δημιουργών έναντι των ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων των έργων τους, καθώς ελάχιστα έσοδα πραγματοποίησε από τους ραδιοσταθμούς και μηδενικά από τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Δεν γνωρίζω αν από τότε μέχρι σήμερα άλλαξε κάτι, αλλά η όλη υπόθεση αφήνει την αίσθηση ότι η «προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων»
Αν κάνω λάθος… διαφωτίστε με.
(Αλήθεια πόσες χιλιάδες λεωφορεία ΚΤΕΛ υπάρχουν στην Ελλάδα
έχει εξελιχθεί σε «μεγάλο φαγοπότι».

Δεν υπάρχουν σχόλια: