Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010

Τα κενά της ΑΕΠΙ.

Η ΑΕΠΙ είναι μια ανώνυμη εταιρία η οποία συστάθηκε βάσει του νόμου 2121/1993 ο οποίος ψηφίστηκε μέσα σε μία νύχτα επί κυβερνήσεως Κων/νου Μητσοτάκη.
Παρόλο που ο νόμος είναι σαφής σε πολλά σημεία, η ΑΕΠΙ παρανομεί και δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κανένας που να τους έχει κυνηγήσει.
2121/1993
Πνευματική ιδιοκτησία
Άρθρο 1
Οι πνευματικοί δημιουργοί, με τη δημιουργία του έργου, αποκτούν πάνω σε αυτό πνευματική ιδιοκτησία, που περιλαμβάνει, ως αποκλειστικά και απόλυτα δικαιώματα, το δικαίωμα της εκμετάλλευσης του έργο (περιουσιακό δικαίωμα) και το δικαίωμα της προστασίας του προσωπικού δεσμού προς αυτό (ηθικό δικαίωμα)

Άρθρο 3
Το περιουσιακό δικαίωμα δίνει στο δημιουργό ιδίως την εξουσία να επιτρέπει ή να απαγορεύει: α) την εγγραφή και την αναπαραγωγή του έργου σε κάθε μέσο, όπως μηχανικά, φωτοχημικά ή ηλεκτρονικά μέσα… δ) τη θέση σε κυκλοφορία του πρωτοτύπου ή αντιτύπων του έργου με μεταβίβαση της κυριότητας, με εκμίσθωση ή με δημόσιο δανεισμό, καθώς και την επιβολή περιοριστικών όρων στη μεταβίβαση, την εκμίσθωση ή το δημόσιο δανεισμό, ιδίως σε ότι αφορά τη χρήση των αντιτύπων….

Και ερχόμαστε στο Άρθρο 54 Ανάθεση διαχείρισης που αφορά την ΑΕΠΙ…

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ – ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Άρθρο 54 Ανάθεση διαχείρισης
1. Οι δημιουργοί μπορούν να αναθέτουν σε οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και προστασίας, που έχουν αποκλειστικά αυτόν το σκοπό τη διαχείριση ή την προστασία ή τη διαχείριση και την προστασία του περιουσιακού τους δικαιώματος ή εξουσιών που απορρέουν από αυτό… Οι οργανισμοί αυτοί λειτουργούν με οποιαδήποτε εταιρική μορφή. Αν λειτουργούν με την μορφή ανώνυμης εταιρείας, τότε οι μετοχές της εταιρείας αυτής είναι υποχρεωτικώς ονομαστικές στο σύνολο τους….

3. Η ανάθεση μπορεί να γίνεται είτε με μεταβίβαση του δικαιώματος ή των σχετικών εξουσιών προς το σκοπό της διαχείρισης ή της προστασίας είτε με παροχή σχετικής πληρεξουσιότητας. Η ανάθεση γίνεται εγγράφως και κάθε φορά για ορισμένο χρόνο που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τρία χρόνια.

Δηλαδή η ΑΕΠΙ πρέπει να παραθέτει έγγραφη εξουσιοδότηση των καλλιτεχνών που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί, κάτι που φυσικά δε το κάνει.

Ακόμα και παρόντος του καλλιτέχνη, πχ. σε κάποια διοργάνωση συναυλίας η ΑΕΠΙ επεμβαίνει προκειμένου να εισπράξει τα πνευματικά δικαιώματα.

Γιατί κόπτεται όμως η ΑΕΠΙ για να κάνει κάτι τέτοιο?
Γιατί από το ποσό που θα αποσπάσει θα κρατήσει το 30% και το υπόλοιπο 70% θα «αποδώσει» στον καλλιτέχνη.

Για παράδειγμα σε μία συναυλία που έχει πουλήσει 1000 εισιτήρια προς 20 ευρώ έκαστο, η ΑΕΠΙ ζητάει το 10% το οποίο μεταφράζεται σε 2000 ευρώ, από τα οποία θα κρατήσει τα 600 ευρώ! και φυσικά δεν γνωρίζουμε τα υπόλοιπα 1400 που εισπράττει η ΑΕΠΙ εκ μέρους του καλλιτέχνη αν τελικά φτάνουν σε αυτόν.

Πλέον σχεδόν όλες οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο, σχεδόν, υποχρεώνουν τους καλλιτέχνες να γράφονται στις εταιρίες πνευματικής ιδιοκτησίας.
Αυτό νομίζω ότι τα λέει όλα.
Αντί οι δισκογραφικές εταιρίες να πληρώνουν εκείνες τους καλλιτέχνες, φροντίζουν οι καλλιτέχνες να πληρώνονται από τις ΑΕΠΕΣ, οπότε εισπράττουν όλα τα κέρδη.

Το πώς κατανέμονται τα κέρδη από τις πωλήσεις των cd μπορείτε να το δείτε στο διάγραμμα.

Σε ότι αφορά τα ραδιόφωνα, τα μαγαζιά που παίζουν μουσική, και που πρέπει να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα προσωπικά το βρίσκω αστείο.

Και το θέτω με ένα πολύ απλοϊκό ερώτημα, αν δεν έπαιζαν τα ραδιόφωνα και τα μαγαζιά συγκεκριμένους καλλιτέχνες, με ποιο τρόπο αυτοί θα γίνονταν γνωστοί?
και αν υποθέσουμε πως είναι ήδη γνωστοί και τα ραδιόφωνα και μαγαζιά ωφελούνται από την μετάδοση των τραγουδιών τους, αυτό δεν αποτελεί διαφήμιση ακόμα και για τους ήδη γνωστούς καλλιτέχνες?

Πιο συγκεκριμένα τα ραδιόφωνα αντί να πληρώνουν θα έπρεπε να πληρώνονται για ότι τραγούδι μεταδίδουν, καθώς αυτό αποτελεί διαφήμιση, αν και κάποιοι που είναι στο χώρο, θα γνωρίζουν ότι μεγάλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί πληρώνονται κάτω από το τραπέζι για να μεταδίδουν συγκεκριμένα τραγούδια. Για παράδειγμα μια δισκογραφική εταιρία κάνει συμφωνία με ραδιοφωνικό σταθμό, ότι αν μεταδίδει το συγκεκριμένο τραγούδι θα πληρώνεται πχ. 10 ευρώ, είναι στην διακριτική ευχέρεια του ραδιοφωνικού σταθμού πόσες φορές θα το μεταδίδει μέσα στην μέρα, αν το μεταδώσει 3 φορές τότε θα εισπράξει 30 ευρώ, αν 10 τότε 100, και πάει λέγοντας.

Υπάρχει ολόκληρη φάμπρικα στις πλάτες των καλλιτεχνών και της μουσικής και στα πλαίσια αυτής της «παρέας» κάνει παιχνίδι και η ΑΕΠΙ, με τα στραβά μάτια του κράτους και την αρωγή κρατικών υπηρεσιών.

Σε ότι αφορά τα δικαιώματα, γιατί θα πρέπει οι καλλιτέχνες να πληρώνονται για κάθε φορά που παίζει ένα τραγούδι τους?
Σε ποιο άλλο επάγγελμα υπάρχει κάτι τέτοιο?

Δηλαδή όποτε ανάβουμε την λάμπα θα πρέπει να πληρώνουμε δικαιώματα στον Εντίσον?
Όταν ανοίγουμε το ραδιόφωνο να πληρώνουμε δικαιώματα στον Μαρκόνι?
Όταν ξεκλειδώνουμε την πόρτα να πληρώνουμε δικαιώματα σε εκείνον που ανακάλυψε την πρώτη κλειδαριά?

Διότι αν πήγαινε τρενάκι η ιστορία και οι καλλιτέχνες, θα έπρεπε να πληρώνουν ποσοστά στον δάσκαλο τους που τους έμαθε μουσική, στον τύπο που ανακάλυψε το μουσικό όργανο που παίζουν, να πληρώνουν δικαιώματα σε εκείνον που εφηύρε την ηχογράφηση, και επί μέρους για κάθε συσκευή που χρησιμοποιείται σε μία ηχογράφηση κτλ.

atsarantos

9 σχόλια:

ΚΩΣΤΑΣ Κ. είπε...

ΕΧΩ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΕΧΩ ΜΟΝΟ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΩ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΕΓΡΑΨΕ ΓΙΑΤΙ ΕΔΕΙΧΝΕ ΔΙΑΦΙΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΥ ΖΗΤΗΣΕ ΠΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ !!!!ΕΛΕΟΣ!!!!

Ανώνυμος είπε...

esi giati koptesai toso poli me ta pneumatika dikaiwmata?mipws eisai kapoios pou exei kafeteria i kati tetoio kai theleis na kataxrasteis auto gia to opoio kapoioi moxthisan?me auti ti logiki ta kafedakia pou poulas na ta xrewneis 25 lepta tou euro,oso sou kostizei diladi o kafes.Kai mi paizeis mousiki sto magazaki sou,grapstin monos sou,paikstin monos sou kai fxaristisou tin .Katw ta xeria sou loipon ap ti mousiki pou DE sou anikei giati de stin parexei to kratos i kapoios dwrean gia na tin kapileuesai.Apla prospatheis na tin pareis tzampa auti ti stigmi me auta pou grafeis.na tin klepseis diladi.Ti zimia pou exete kanei kapoioi tipoi san esena ston politismo tha eprepe na plirwnete oloi sas ti zwi tou dimiourgous pou exete katastrepsei,kai de lew tous tragoudistes,kala ta tseponoun autoi eis varos twn dimiourgwn.Alla ti perimeneis.sinithisate sto tzampa se auti ti xwra,gi auto auti i xwra einai axristi..

Ανώνυμος είπε...

re file auto me ton klidara k ton entison k to radiofono xaxaxa, megali blakeia.... min mperdeuis more tous anthropous tsampatzi arthrografe... dn isxioun pouthena auta pou les

Ανώνυμος είπε...

τα σωματεια μη κερδοσκοπικου χαρακτηρα πρεπει να πληρωνουν αεπι;

Ανώνυμος είπε...

ti lete re ilithioi. tote as plirwsoume kai sta autokinita pros tin aepi giati to akouw mesa sto amaksi mou kai akougete sto pezodromio dipla. efoson egw sto magazi mou exw radiofwno giati prepei na plirwsw dikaiwmata?

Ανώνυμος είπε...

Enas radiofonikos statmhos plhrwnei ta dikaiwmata tis mousikhs pou paizei, ean egw pou exo mia kafeteria kai paizw to radiofoniko statmho pou exei eidh prlirosei prpei na plhroso kai ego?

Ανώνυμος είπε...

Είδα παραπάνω ένα σχόλιο που ο φίλος που το δημοσιοποίησε έπρεπε να σκεφτεί καλύτερα πριν μιλήσει,ωραία να πληρώσουμε την ΑΕΠΙ για κάτι που δημιούργησε ο κάθε καλλιτέχνης.Τα πνευματικά δικαιώματα τα πληρώνουμε με την αγορά του δίσκου.Ο ρολος της ΑΕΠΙ ειναι πολύ λά8ος.Αν ηταν ετσι να μην ανοίγαμε μαγαζί,γιατί με ίδια αιτιολογία θα έρχετε κάθε τρεις και λιγο και αυτός που εφτιαξε τα φωτιστικά να ζητάει πνευματικά δικαιώματα,το ιδιο και ο δημιουργός των τραπεζιών και των σκαμπό...

Ανώνυμος είπε...

Εγω παντως στο καφε μου εβαλα μουσική χωρις δικαιωματα, πηρα και κανονικη αδεια απο το δημο με απαλλαγη απο αεπι και ηρεμησα

Ανώνυμος είπε...

ΣΥΓΝΩΜΗ ΑΛΛΑ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΕΠΙ?